Teaterskolen Solbakken folkehøgskole

Om Solbakken folkehøgskole

Solbak­ken folke­høg­skole skal tilrette­legge for person­lig, faglig og sosial vekst i et inspi­re­rende scene­kunst­miljø. Alt vi gjør tar utgangs­punkt i skolens mer enn 30 års lange erfa­ring med under­vis­ning innen scene­kunst. Et år på Solbak­ken folke­høg­skole kan utvikle deg på mange måter. Du vil være del av et unikt felles­skap med jevn­ald­rende med samme inter­esse som deg selv.

Solbak­ken folke­høg­skole ligger på Skar­nes — 1 time med bil/tog/buss til Oslo, 45 minut­ter til Garder­moen og 15 minut­ter til Kongs­vin­ger. Svenske­grensa er 45 minut­ter unna.

I motset­ning til mange andre folke­høg­sko­ler, koster året på Solbak­ken i utgangs­punk­tet en del mindre enn det du får i støtte fra Låne­kas­sen. Da er alle teater­be­søk, skole­tu­rer, studie­tu­rer m.m. inkludert.

Les om Solbak­kens histo­rie her.

Solbakkens visjon og kjerneverdier

Solbak­ken er en liten teater­folke­høg­skole med ansatte med hjerte for mennes­ket og scene­kuns­ten. Vi har som mål å gi hver enkelt elev tett oppfølging.

Visjo­nen vår:

• Solbak­ken skal tilrette­legge for person­lig, faglig og sosial vekst i et inspi­re­rende scenekunstmiljø.

Kjerne­ver­di­ene våre:

• Livs­glede
  • Empati
  • Ansvar
  • Selv­sten­dig­het

Ansatte

Siri rektor på Solbakken folkehøgskole.

Siri Thorson

Siri har master i drama og teater fra NTNU med peda­go­gikk og psyko­logi som fordyp­ning. Hun har spesia­li­sert seg på bruk av teater som psyko­so­si­alt helse­frem­mende verk­tøy og jobbet med ulike teater- og musikk­pro­sjek­ter i Liba­non, Pale­stina og Sør-Afrika. Siri har leder­ut­dan­nelse fra Stei­ner­høy­sko­len, har studert fler­kul­tu­rell peda­go­gikk i Nica­ra­gua og er kvali­fi­sert person­lig trener og gruppe­in­struk­tør gjen­nom studier i treningslære.

Epost: siri.thorson@solbakken.fhs.no

Kontorleder

June Berntsen

June er utdan­net peda­gog med fokus på norsk, drama, kunst- og hånd­verk. Hun har tilleggs­ut­dan­ning innen skole­ut­vik­ling, ledelse, HR, jus, coaching og markeds­fø­ring. Hun er instruk­tør i flere ulike danse­for­mer, og ellers enga­sjert i trening, medi­ta­sjon og mindfulness.

Epost: june.berntsen@solbakken.fhs.no

Lasse Lindberg, lærer på Solbakken folkehøgskole

Teaterlærer

Lasse Lindberg

Lasse er utdan­net skue­spiller ved Det stat­lige teater­aka­de­miet i St. Peters­burg og Teater­høg­sko­len i Helsing­fors. Han har også tatt PPU på KHIO. Han har jobbet som skue­spiller innen teater og film i Russ­land, Finland, Norge og rundt i verden. Lasse under­vi­ser i skue­spil­ler­tek­nikk, impro­vi­sa­sjon og karak­ter­ar­beid. Det er viktig for Lasse at elevene føler seg trygge på scenen og har det gøy.

Epost: lasse.lindberg@solbakken.fhs.no

Øyunn Bjørge, lærer på Solbakken folkehøgskole

Teater- og yogalærer

Øyunn Bjørge

Øyunn er utdan­net musi­kal­ar­tist ved Ballett­aka­de­miet i Göte­borg og har tatt PPU på KHIO. Hun har lang erfa­ring som skue­spiller og sanger for bl.a. Det Norske Teat­ret, Riks­tea­te­ret og Chat Noir. Øyunn under­vi­ser i yoga, CVT, View­point og Meto­den for fysiske hand­lin­ger (Stanislav­skij).

Epost: oyunn.bjorge@solbakken.fhs.no

Musikk- og musikkteaterlærer

Martin. T Johannessen

Martin er utdan­net pianist ved jazz­linja i Stav­an­ger og NLA Høgsko­len Staf­feldts­gate i Oslo. Ved siden av å jobbe på Solbak­ken er Martin en travel frilans­mu­si­ker og har jobbet mye med musikk­teater både som arran­gør, kapell­mes­ter og pianist ved blant annet Latter og Oslo Nye Teater.

Epost: martin.tingbo.johannessen@solbakken.fhs.no

Sang-og musikkteaterlærer

Marita Gulbrandsen Moen

Marita er utdan­net sanger og sang­pe­da­gog ved Comp­lete Vocal Insti­tute, og har en master i musikk­psy­ko­logi fra Univer­sity of Shef­field. Ved siden av jobben på Solbak­ken under­vi­ser hun sang hoved­in­stru­ment for bachel­or­stu­den­ter ved NLA Høgsko­len i Staf­feldts­gate og jobber som musi­kalsk leder for Oslo Hit Ensemble

Vaktmester

Heiki Noer-Johansen

Heiki er vakt­mes­te­ren vår! Han er snek­ker og altu­mu­lig­mann, og er i tillegg en ivrig amatør­tea­ter­mann fra Kongsvinger!

Epost: vaktmester@solbakken.fhs.no

Bård Skjelstad, kjøkkensjef på Solbakken Folkehøgskole

Kjøkkensjef

Bård Skjelstad

Bård er blant annet tidli­gere fagsjef i Nortura og kokk og kjøk­ken­sjef på hotell og restau­rant. Han har også flere års erfa­ring med arbeid med barn og unge. Nå er han sjefen på kjøk­ke­net på Solbakken.

Epost: baard.skjelstad@solbakken.fhs.no

Dagmara Stankiewicz, kjøkken og renhold på Solbakken Folkehøgskole

Internat, kjøkken og renhold

Dagmara Stankiewicz

Dagmara bor rett ved Solbak­ken. Hun jobber på inter­na­tet og kjøk­ke­net. Dagmara har ansvar for renhold og har i tillegg en del inter­nat­opp­ga­ver. Hun er utdan­net peda­gog i Polen og er opprik­tig enga­sjert i elevene. Dagma­ras motto er “Man lærer aldri nok!”

Epost: dagmara@solbakken.fhs.no

Izabella Musial, kjøkken og renhold på Solbakken Folkehøgskole

Kjøkken og renhold

Izabella Musial

Izabella kommer fra Polen. Hun er utdan­net som, og har jobbet som frisør i Polen i 10 år. Iza jobber som renhold- og kjøk­ken­as­sis­tent. Hun liker å jobbe og å møte folk, og så liker hun å snakke og å lære norsk.

Izabella har perm­i­sjon skole­året 22–23.

Kontakt oss

Lurer du på noe? Du kan stille oss spørs­mål her helt anonymt via tello­nym eller så kan du bruke kontakt­skje­maet under. Her ser du også en del tidli­gere spørs­mål og svar.

Kontaktskjema